HTML

Friss topikok

  • Simon L.: @kerékwe: azt a Huckleberry-anyagot én is nagyon régen szeretném megszerezni. ha te hozzájutottál,... (2015.01.21. 08:19) Mert a Sára, Sára
  • mangorlo: @Németh András: na, jó tudni, hogy nincs kiszáradva állandóan (2012.06.10. 23:17) Az Ásotthalmi láprét
  • mangorlo: átfésültem a szöveget, és beraktam a linkekeket jól (2012.04.14. 23:29) Kékkút tavasz
  • metikus: Nagyon sajnálom. Őszinte részvétem! (2012.02.18. 22:33) nagymama elaludt
  • mangorlo: @lickmyhorse: írd le mi kell neked ahhoz hogy egy blog tűzbe hozzon. amúgy nem azért van ez hogy... (2012.02.16. 11:38) Jégmező, hómező, hímező

Linkblog

Kutatás közben : Dány, Sebestyén emléke

2008.11.16. 22:15 mangorlo

Múlt héten megint kutattunk, ezekben pedig külön bónusz az, hogy olyan helyekre is el lehet így jutni, ahova magunktól nem mennénk, mert nem jutna eszünkbe, átmennénk rajta stb. Egyik nap pl. Dányba kellett menni, ez pedig Pest megyében van, Gödöllő közelében. Utazás előtt rákerestem, hogy mit érdemes megnézni a községben, hát nem sok mindent találtam, már le is mondtam volna arról, hogy körbenézzek, de ni, látom, hogy a címerük felettébb érdekes: egy dombon egy fa áll, mellette egy nyúl, a fa fölött két kereszt. A megfejtés pedig ez: a két kereszt jelenti azt, hogy már kétszer elpusztult el a település, a fa pedig azt a sírt jelöli, ami a falu egykori vezetője sírján nő, ő Sebestyén, aki vagy a tatár vagy a török időkben halt igen csúnya halált, mert nem akarta megmondani hova bújt a falu népe. A nyúl egy régi pecsétről lett átmásolva, de nem igazán tudni már, hogy került oda. Én inkább a tatárokra tippelek, róluk vannak ilyen sztorik, de lehetett bárki, végülis minden hódító ugyanolyan.

 

Épp a falu felé autóztam, amikor egy kézzel festett táblát pillantottam meg/hussant el az út mellett: "Sebestyén emlék…", na mondom is magamban, ezt mindenképp meg kell nézni visszafele. Interjúalanyom azt mesélte később, hogy egy helyi csapat gondozza, érdemes benézni oda, de kocsival nem tudok odáig eljutni.

Hazafele megkerestem a táblát, kiszálltam az autóból, és az első, amit megpillantottam, egy csomó gomba. Ez jó jel! Mivel egyik célom volt Lilatönkű pereszkét szedni, igencsak megörültem, de sajna ez csupáncsak Ragadós bocskorosgomba volt, de hát ennek is örülni kell ilyen kései időben. Pár darabot szedtem csak fotózni, de mivel a tudós könyveim szerint nem igazán ízletes, ezért hagytam a többit, pedig elég sok nőtt a szántóföldön. Folytattam utamat Sebestyén után, akácok között vezetett az ösvény. Elég az hozzá, hogy egyszer csak kiértem a szántóföldre, és ott volt még egy tábla, ami pontosan a Nagy Magyar Pusztába mutatott. Becéloztam az irányt, átvágtam a mélyszántáson, további gombák, aztán kisvártatva kiderült, hogy az egyik facsoport a cél, és homályosan mintha valami tábla is lett volna ott:

 

Ahogy közelebb értem látszott már, hogy egy sírhely, közepén egy elég régi vésett kő volt a fák között, és látszik hogy gondozzák a környéket:

 

 

 

 

A kő felirata pedig így szól:

 

 

"A feláldozó polgári erény emlékéül Sebestyénnek 1630". Az évszámot nem tudtam pontosan kiolvasni, lehet, hogy ez a halálának egyik feltételezett éve.

Már hazaérve rákerestem alaposabban a történetnek, a következők derültek ki: amikor jött a tatár/török, a lakosság a közeli Szentkirály mocsárba menekült, az őr/vezető Sebestyént elfogták/kiment megnézni elmentek-e már a gazok, és egy ló mögé kötve húzták, ugyan árulja már, el hol vannak a többiek. Ő nem mondta el, meg is halt, de emlékét a mai napig ápolják. Idén pedig, akiknek külön köszönet, mert ezért szeretek utazni, hogy ilyen kincsekre bukkanjak, meg is tisztították a helyet.

Itt egy helyi írás, és videó:

http://www.danyikronika.hu/node/1264

 

 


2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mangorlo.blog.hu/api/trackback/id/tr85772775

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása